Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.
Menü

A francia származású Berecz Stéphanie kapta idén a Borászok Borásza elismerést.

A szakmabeliek által a hétvégén legjobbnak ítélt tarcali borásznő ha nem is homokra, de löszre építi sikerét. ?Maguknak fogalmuk sincs, milyen lehetőségek előtt állnak, s ezeket nem használják ki? ? idézte önt a díjátadón az előző évi nyertes, Szentesi József. Idehaza rendre felmerül, van-e az édes fehér bornak olyan nemzetközi piaca, amely felemelheti Tokajt. Édes boroknak piacot találni valóban nem egyszerű, mivel ebből a típusból nem iszunk mindennap, vagyis óriási mennyiségről nem beszélhetünk. Ugyanakkor Tokaj kicsi borvidék, ráadásul amikor édes borok készülnek nemes úton, koncentrálódik a szőlő, vagyis kevesebb szőlőlé is lesz belőle. Hol találhatna fogyasztóra ez a mennyiség? Léteznek országok, ahol a tokaji borok megtalálták a piacukat, Lengyelországban például az ünnep bora volt, tehát ott lenne piac. A lengyel borfogyasztás egyelőre alacsony, de fejlődik, ezért lenne ott lehetőségünk. Másik fejlődő piac Ázsia, a tokaji borok szépen passzolnak az ottani ételekhez, csak erről kellene kommunikálni. Tokaj egyelőre nemzetközileg nem ismert, ezért sok munkára van szükség, de a minőség adott, és biztos vagyok abban, hogy sikerülne is. Mi hozta ide 1994-ben a Loire völgyéből Tokajra? Az 1990-es évek elején ? végzett borászként ? úgy gondoltam, jól mutatna az önéletrajzomban, ha egy ismert, de nem francia borvidéken szereznék tapasztalatot. Akkoriban francia befektetők próbálták beindítani a hegyaljai szőlőtermesztést és borkereskedelmet, így kerültem Tokajba. Magyar férjével, Berecz Zsolttal a szőlőben találkoztak 1998-ban. Pincéjüknek saját életük megújulásaként adták a Kikelet nevet? Szerettük volna elkeresztelni ezt a több mint 250 éves pincét, ami sok éven keresztül nem volt használatban. A férjemmel szeretjük a természetet, a pince is újraéledt, és a szőlő is ébredezik ? mindezek miatt választottuk a Kikeletet. Korábban mindig sajnáltam, hogy bár a férjem kimagasló szinten képes szőlőt művelni, a gyümölcs mindig szép volt és ízletes, a termést rendre eladtuk. Muszáj volt megkóstolni, milyen ízvilágú a tarcali bor, ha saját kezűleg készítjük. Löszös talajon művelnek javarészt furmintot és hárslevelűt, némi zétát és muskotályt. A könnyű szerkezetű talaj a legfőbb oka a Kikelet citrusos ízének? Részben igen. E talaj kiváló a szőlőtermelésnek, mert gyakran kényszeríti a szőlőt, hogy mélyen keressen vizet. A lösz ásványokban gazdag és meszes, a Ph-értéke ? a nyiroktalajokkal szemben ? semleges. A borunk citrusos jegyei a talaj mésztartalmának köszönhetők, ami egyben hosszú érlelést tesz lehetővé a palackban. Nemrég kóstoltunk egy1999-es Hétszőlő félszáraz bort, ami kimondottan kellemes, fiatal volt még. Egy külföldi szakértő írta: ?Mintha Martina Hingis tollasütővel verte volna Samprast. Csak idehaza ritka, hogy női borász vezet egy birtokot? Bordeaux-ban, ahol borászatot tanultam, a hallgatók harmada lány volt. De ez már húsz éve volt, azóta már idehaza is érzékelhető, hogy egyre több hölgy van a szakmában. Ez olyan szakma, amelyben sok érzékenység, odafigyelés, pontosság, tisztaság kell ? és a nők bőven rendelkeznek ezekkel az adottságokkal. Bodó Judittal és Bárdos Saroltával alkotják a három tokaji grácia társaságát. A marketingértéken túl milyen jelentősége van a borbarátnőségnek? Szoros kapcsolat van köztünk, ez nem marketing, hanem barátság. Mindennap beszélünk, eltérő a stílusunk, de jól kiegészítjük és segítjük egymást. Tokaj hosszú évek óta az elszigetelt minőségi borászatok sikereiről szól. Lát esélyt arra, hogy ne csak egyes pincék, de az egész borvidék visszanyerje történelmi rangját? Van esély, de hosszú, kitartó munkára van ehhez szükség. Legalább 5-10 éves távlatban kell gondolkoznunk. Mindenképpen szükség van központi akaratra, vagyis kormányzati támogatásra, ami nemcsak pénzügyi, hanem eszmei segítséget is jelent. Kommunikáció téren szakemberekhez kell fordulni, és nem a régi elavult intézményeknek adni a feladatot, vagy olyan embereknek, akik már elkényelmeskedtek és lemaradtak a fejlődéstől. Meg kell védeni az erre a célra szánt pénzügyi forrásokat és energiát a túl gyakran tapasztalt kapzsiságtól és lobbitól ? ez biztos az egyik legnehezebb feladat lesz. Együtt kell stratégiát építeni a minőségi borászokkal, és eszerint kommunikálni, hatékonyságot mérni. Szerintem nagyon pozitív kezdeményezés például a Nemzeti Borkiválóság Program ? amiben részt vettem ? , mert tudatosan próbálja kiemelni és kommunikálni a kiválóságot. (hetivalasz.hu)

Keresés